سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برنامه های ثابت هفتگی مسجد که پس از نماز مغرب و عشاء برگزار میگردد: شنبه ها: جلسه قرآن ، دوشنبه ها: جلسه پرسش و پاسخ ، سه شنبه ها: دعای توسل ، پنجشنبه ها: دعای کمیل ، جمعه ها: پس از نماز صبح دعای ندبه،پس از نماز مغرب و عشاء برنامه سخنرانی مذهبی

اسلایدر

مطالب اخیر وبگاه

خداوند سبحان از میان فرزندان آدم ، پیامبرانى برگزید و از آنان پیمان گرفت که هر چه را که به آنها وحى مى‌شود، به مردم برسانند و در امر رسالت او امانت نگه دارند، به هنگامى که بیشتر مردم ، پیمانى را که با خدا بسته بودند، شکسته بودند و حق پرستش او ادا نکرده بودند و براى او در عبادت شریکانى قرار داده بودند و شیطانها از شناخت خداوند، منحرفشان کرده بودند و پیوندشان را از پرستش خداوندى بریده بودند. ادامه مطلب...


نویسنده خادم مسجد در سه شنبه 86/4/19 | نظر

حجةالاسلام حسینی بوشهری - که سخنران مجلس بزرگداشتی بود که از سوی مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال آیة الله العظمی فاضل لنکرانی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد - به نکاتی از زهد و ساده زیستی آن مرجع فقید اشاره کرد که تاکنون اعلام نشده بود.

وی گفت: فرزند آیة الله به من گفت: آقا از دنیا رفت بدون آنکه حتی یک متر خانه یا زمین یا ملک دیگری از خود بر جای گذاشته باشد. تعجب کردم و پرسیدم : پس منزلی که در خیابان 19 دی در آن می نشستند مگر مال ایشان نبود؟ پاسخ داد: خیر ؛ آن منزل را پدربزرگ مادری ما برای دخترش خریده بود و متعلق به والده ماست. پرسیدم: دفتر آقا که در منطقه بازار است چه؟ گفت: آن هم ملکی است که از پدربزرگ پدری مان به همه فرزندان ایشان به ارث رسید و سهم آقا در آن دو دانگ بود. بقیه ورثه سهم خود را به آقا واگذار کردند و ایشان همه را یک جا وقف عزاداری سیدالشهداء کرد. لذا هیچ مایملکی از ایشان برجای نماند.ادامه مطلب...


برچسب ها : سخن روز
نویسنده خادم مسجد در دوشنبه 86/4/11 | نظر
مثنوی محمّد (ص)

الا ساقی مستان ولایت
بهار بی زمستان ولایت
از آن جامی که دادی کربلا را
به نوشان این خراب مبتلا را
چنان مستم کن از یکتا پرستی
که از آهم بسوزد کل هستی
-
هزاران راز را در من نهفتی
ولی در گوش من اینگونه گفتی
ز احمد تا احد یک میم فرق است
جهانی اندراین یک میم غرق است
یقینا میم احمد میم مستی ست
که سر مست از جمالش چشم هستی ست
-
زاحمد هردو عالم آبرو یافت
دمی خندید و هستی رنگ و بو یافت
اگر احمد نبود آدم کجا بود
خدا را آیه ای محکم کجا بود
چه می پرسند کاین احمد کدام است
که ذکرش لذت شرب مدام است
-
همان احمد که آوازش بهار است
دلیل خلقت لیل و نهارست
همان احمد که فرزند خلیل است
قیام بتشکنها را دلیل است
همان احمد که ستار العیوب است
دلیل راه و علام الغیوب است
-
همان احمد که جامش جام وحی است
به دستش ذوالفقار امر و نهی است
همان احمد که ختم الانبیا شد
جناب کنت و کنز مخفیا شد
همان اول که اینجا آخر آمد
همان باطن که بر ما ظاهر آمد
-
همان احمد که سرمستان سرمد
بخوانندش ابوالقاسم محــــــــــــــــــمد (ص)
محمد میم و حا ء و میم و دال است
تدارک بخش عدل و اعتدال است
محمد رحمه للعالمین است
کرامت بخش صد روح الامین است
-
محمد پاک و شفاف و زلال است
که مرات جمال ذوالفقار است
محمد تا نبوت را برانگیخت
ولایت را به کام شیعیان ریخت
ولایت باده ی غیب و شهود است
کلید مخزن سر وجود است
-
محمد با علی روز اخوت
ولایت را گره زد بر نبوت
محمد را علی آینه دارد
نخستین جلوه اش در ذوالفقار است




نویسنده خادم مسجد در شنبه 86/3/12 | نظر


مبحث آداب و سنن نبی اکرم صلی الله علیه و آله دارای گستردگی فراوانی می باشد که در این مقاله به چند جنبه رفتاری ایشان می پردازیم. البته از آن جهت که باعث خستگی خوانندگان عزیز نشود آن را به سه قسمت تقسیم می نماییم.

روایاتى چند درباره  پاره‏اى از سنن و آداب آن حضرت در معاشرت

از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت

آداب آن جناب در سفر

روایاتى درباره آداب حضرتش در پوشاک و متعلقات آن

آداب آن حضرت در خوردنی ها و آشامیدنى‏ ها

1ـدر معانى الاخبار به یک طریق از ابى هاله تمیمى از حسن بن على علیهماالسلام و به طریق دیگر از حضرت رضا، از آباء گرامیش از على بن الحسین از حسن بن على(ع) و به طریق دیگرى از مردى از اولاد ابى هاله از حسن بن على(ع) روایت شده که گفت: از دائى خود هند بن ابى هاله که رسول خدا را براى مردم وصف مى‏کرد تقاضا کردم که مقدارى از اوصاف آن حضرت را براى من نیز بیان کند، بلکه به این وسیله علاقه‏ام به آن جناب بیشتر شود او نیز تقاضایم را پذیرفت و گفت:

رسول خدا(ص) مردى بود که در چشم هر بیننده، بزرگ و موقر مى‏نمود و روى نیکویش در تلألؤ چون ماه تمام و قامت رعنایش از قامت معتدل بلندتر و از بلند بالایان کوتاهتر بود، سرى بزرگ و مویى که پیچ داشت و اگر هم گاهى موهایش آشفته می شد شانه مى‏زد، و اگر گیسوان خود را بلند می نمود، از نرمه گوشش تجاوز نمى‏کرد. رنگى مهتابى و جبینى فراخ و ابروانى باریک و طولانى داشت و فاصله بین دو ابرویش فراخ بود، بین دو ابروانش رگى بود که در مواقع خشم از خون پر مى‏شد و این رگ به طورى براق بود که اگر کسى دقت نمى‏کرد خیال مى‏کرد دنباله بینى آن جناب است و آن حضرت کشیده بینى است، محاسن شریفش پُر پشت و کوتاه و گونه‏هایش کم گوشت و غیر برجسته بود، دهانش خوشبو و فراخ و بیشتر اوقات باز و دندانهایش از هم باز و جدا و چون مروارید سفید، و گردنش در زیبائى چنان بود که تو گویى گردن آهو است، و از روشنى و صفا تو گویى نقره است، خلقى معتدل داشت. فاصله بین دو شانه‏اش زیاد و به اصطلاح چهار شانه بود. بند دستهایش کشیده و محیط کف دستش فراخ و استخوان ‏بندى آن و استخوان ‏بندى کف پایش درشت بود. سرا پاى بدنش صاف و استخوانهایش باریک و بدون برآمدگى بود، و گودى کف پا و دستش از متعارف بیشتر و دو کف قدمش محدب و بیشتر از متعارف برآمده، و هم چنین پهن بود، به طورى که آب بر آن قرار مى‏گرفت، وقتى قدم برمى‏داشت تو گویى آن را از زمین مى‏کند و به آرامى گام برمى‏داشت و با وقار راه مى‏پیمود، و در راه رفتن سریع بود، و راه رفتنش چنان بود که تو گویى از کوه سرازیر مى‏شود، و وقتى بجائى التفات مى‏کرد با تمام بدن متوجه مى‏شد، چشمهایش افتاده یعنى نگاهش بیشتر به زمین بود تا به آسمان، و آن قدر نافذ بود که کسى را یاراى خیره شدن بر آن نبود، و به هر کس برمى‏خورد در سلام از او سبقت مى‏جست.

راوى گفت پرسیدم: منطقش را برایم وصف کن، گفت: رسول خدا(ص) دائما با غصه‏ها قرین و دائما در فکر بود و یک لحظه راحتى نداشت، بسیار کم حرف بود و جز در مواقع ضرورت تکلم نمى‏فرمود، و وقتى حرف می زد کلام را از اول تا به آخر با تمام فضاى دهان ادا مى‏کرد، این تعبیر کنایه است از فصاحت، و کلامش همه کوتاه و جامع و خالى از زوائد و وافى به تمام مقصود بود. خُلق نازنینش بسیار نرم بود، به این معنا که نه کسى را با کلام خود مى‏آزرد و نه به کسى اهانت مى‏نمود، نعمت در نظرش بزرگ جلوه مى‏نمود، اگر چه هم ناچیز مى‏بود، و هیچ نعمتى را مذمت نمى‏فرمود، و در خصوص طعام ها مذمت نمى‏کرد و از طعم آن تعریف هم نمى‏نمود، دنیا و ناملایمات آن هرگز او را به خشم در نمى‏آورد، و وقتى که حقى پایمال مى‏شد از شدت خشم کسى او را نمى‏شناخت، و از هیچ چیزى پروا نداشت تا آن که احقاق حق مى‏کرد، و اگر به چیزى اشاره مى‏فرمود با تمام کف دست اشاره مى‏نمود، و وقتى از مطلبى تعجب مى‏کرد دست‏ها را پشت و روى مى‏کرد و وقتى سخن مى‏گفت انگشت ابهام دست چپ را به کف دست راست مى‏زد، و وقتى غضب مى‏فرمود، روى مبارک را مى‏گرداند در حالتى که چشم ها را هم مى‏بست، و وقتى مى‏خندید خنده‏اش تبسمى شیرین بود به طورى که تنها دندان هاى چون تگرگش نمایان مى‏شد.

صدوق(علیه الرحمه) در کتاب مزبور مى‏گوید: تا اینجا روایت ابى القاسم بن منیع از اسماعیل بن محمد بن اسحاق بن جعفر بن محمد بود، و از این پس تا آخر روایت عبد الرحمن است، در این روایت حسن بن على(ع) مى‏فرماید: تا مدتى من این اوصاف را که از دایى خود شنیده بودم از حسین(ع) کتمان مى‏کردم، تا این که وقتى برایش نقل کردم، دیدم او بهتر از من وارد است، پرسیدم تو از که شنیدى، گفت من از پدرم امیرالمؤمنین (ع) از وضع داخلى و خارجى رسول خدا(ص) و هم چنین از چگونگى مجلسش و از شکل و شمایلش سؤال کردم، آن جناب نیز چیزى را فروگذار نفرمود.

امام حسین(ع) براى برادر خود چنین نقل کرد که: من از پدرم از روش رفتار رسول خدا(ص) در منزل پرسیدم، فرمود: به منزل رفتنش به اختیار خود بود، و وقتى تشریف مى‏برد، وقت خود را در خانه به سه جزء تقسیم مى‏کرد، قسمتى را براى عبادت خدا، و قسمتى را براى به سر بردن با اهلش و قسمتى را به خود اختصاص مى‏داد، در آن قسمتى هم که مربوط به خودش بود، باز به کلى قطع رابطه نمى‏کرد، بلکه مقدارى از آن را بوسیله خواص خود در کارهاى عامه مردم صرف مى‏فرمود، و از آن مقدار چیزى را براى خود ذخیره نمى‏کرد. از جمله سیره آن حضرت این بود که اهل فضل را با ادب خود ایثار مى‏فرمود، و هر کس را به مقدار فضیلتى که در دین داشت احترام مى‏نمود، و حوائج‏ شان را برطرف مى‏ساخت، چون حوائج ‏شان یکسان نبود، بعضى را یک حاجت بود و بعضى را دو حاجت و بعضى را بیشتر، رسول خدا(ص) با ایشان مشغول مى‏شد و ایشان را سرگرم اصلاح نواقص‏ شان مى‏کرد، و از ایشان درباره امورشان پرسش مى‏کرد، و به معارف دینیشان آشنا مى‏ساخت، و دراین باره هر خبرى که مى‏داد دنبالش مى‏فرمود : حاضرین آن را به غائبین برسانند، و نیزمى‏فرمود: حاجت کسانى را که به من دسترسى ندارند به من ابلاغ کنید، و بدانید که هر کس حاجت اشخاص ناتوان و بى رابطه با سلطان را نزد سلطان برد، و آن را برآورده کند، خداى تعالى قدم‏هایش را در روز قیامت ثابت و استوار مى‏سازد. در مجلس آن حضرت غیر این گونه مطالب ذکر نمى‏شد، و از کسى سخنى از غیر این سنخ مطالب نمى‏پذیرفت، مردم براى درک فیض و طلب علم شرفیاب حضورش مى‏شدند و بیرون نمى‏رفتند مگر این که دل هایشان سرشار از علم و معرفت بود و خود از راهنمایان و ادله راه حق شده بودند.

سپس از پدرم امیرالمؤمنین(ع) از برنامه و سیره آن جناب در خارج از منزل پرسیدم، فرمود: رسول خدا(ص) زبان خود را از غیر سخنان مورد لزوم باز مى‏داشت، و با مردم انس مى‏گرفت، و آنان را از خود رنجیده خاطر نمى‏کرد، بزرگ هر قومى را احترام مى‏کرد، و تولیت امور قوم را به او واگذار مى‏نمود، همیشه از مردم برحذر بود، و خود را مى‏پائید، و در عین حال بشره و خلق خود را درهم نمى‏پیچید، همواره از اصحاب خود تفقد مى‏کرد، و از مردم حال مردم را مى‏پرسید، و هر عمل نیکى را تحسین و تقویت مى‏کرد، و هر عمل زشتى را تقبیح مى‏نمود، در همه امور میانه رو بود، گاهى افراط و گاهى تفریط  نمى‏کرد، از غفلت مسلمین و انحراف‏ شان غافل نبود، و درباره حق، کوتاهى نمى‏کرد و از آن تجاوز نمى‏نمود، در میان اطرافیان خود کسى را برگزیده ‏تر و بهتر مى‏دانست که داراى فضیلت بیشتر و براى مسلمین خیرخواه ‏تر بود، و در نزد او مقام و منزلت آن کسى بزرگتر بود که مواسات و پشتیبانیش براى مسلمین بهتر بود.

سید الشهدا (ع) سپس فرمود: من از پدر بزرگوارم از وضع مجلس رسول الله (ص) پرسیدم، فرمود:هیچ نشست و برخاستى نمى‏کرد مگر با ذکر خدا،ودر هیچ مجلسى جاى مخصوصى براى خود انتخاب نمى‏کرد، و از صدرنشینى نهى مى‏فرمود، و در مجالس هر جا که خالى بود مى‏نشست، و اصحاب را هم دستور مى‏داد که چنان کنند.و در مجلس، حق همه را ادا مى‏کرد، به طورى که احدى از همنشینانش احساس نمى‏کرد که از دیگران در نزد او محترم ‏تر است، و هر کسى که شرفیاب حضورش مى‏شد این قدر صبر مى‏کرد تا خود او برخیزد و برود،و هر کس حاجتى از او طلب مى‏کرد برنمى‏گشت مگر این که یا حاجت خود را گرفته بود، یا با بیانى قانع، دلخوش شدهبود، خُلق نازنینش این قدر نرم بود که به مردم اجازه مى‏داد او را براى خود پدرى مهربان بپندارند، و همه نزد او در حق مساوى بودند، مجلسش، مجلس حلم و حیا و راستى و امانت بود و در آن صداها بلند نمى‏شد، و نوامیس و احترامات مردم هتک نمى‏گردید، و اگر احیانا از کسى لغزشى سر مى‏زد، آن جناب طورى تادیبش مى‏فرمود که براى همیشه مراقب مى‏شد، همنشینانش همه با هم متعادل بودند، و مى‏کوشیدند که با تقوا یکدیگر را مواصلت کنند، با یکدیگر متواضع بودند، بزرگتران را احترام نموده و به کوچکتران مهربان بودند، و صاحبان حاجت را بر خود مقدم مى‏شمردند، و غریب‏ها را حفاظت مى‏کردند.

و نیز فرمود: پرسیدم سیره آن حضرت در میان همنشینانش چطور بود؟ فرمود: دائما خوش‏ رو و نرم ‏خو بود، خشن و درشت خو و داد و فریاد کن و فحاش و عیب جو و همچنین مداح نبود، و به هر چیزى که رغبت و میل نداشت بى میلى خود را در قیافه خود نشان نمى‏داد و لذا اشخاص از پیشنهاد آن مایوس نبودند،امیدواران را ناامید نمى‏کرد،نفس خود را از سه چیز پرهیز می داد:

1ـ مراء و مجادله

 2ـ پر حرفى

3ـ گفتن حرف‏هاى بدرد نخور.

 و نسبت به مردم نیز از سه چیز پرهیز مى‏کرد:

1ـ هرگز احدى را مذمت و سرزنش نمى‏کرد.

 2ـ هرگز لغزش و عیب‏هایشان را جستجو نمى‏نمود.

 3 ـ هیچ وقت حرف نمى‏زد مگر در جایى که امید ثواب در آن مى‏داشت.

و وقتى تکلم مى‏فرمود همنشینانش سرها را به زیر مى‏انداختند گویى مرگ بر سر آنها سایه افکنده است، و وقتى ساکت مى‏شد، آنها تکلم مى‏کردند، و در حضور او نزاع  و مشاجره نمى‏کردند، و اگر کسى تکلم مى‏کرد دیگران سکوت مى‏کردند تا کلامش پایان پذیرد، و تکلم ‏شان در حضور آن جناب به نوبت بود، اگر همنشینانش از چیزى به خنده مى‏افتادند، آن جناب نیز مى‏خندید و اگر از چیزى تعجب مى‏کردند او نیز تعجب مى‏کرد، و اگر ناشناسى از آن حضرت چیزى مى‏خواست و در درخواستش اسائه ادب و جفایى مى‏کرد، آن جناب تحمل مى‏نمود، به حدى که اصحابش در صدد رفع مزاحمت او برمی آمدند و آن حضرت مى‏فرمود: همیشه صاحبان حاجت را معاونت و یارى کنید، و هرگز ثناى کسى را نمى‏پذیرفت مگر این که به وى احسانى کرده باشد، و کلام احدى را قطع نمى‏کرد مگر این که مى‏دید که از حد مشروع تجاوز مى‏کند که در این صورت یا به نهى و بازداریش از تجاوز یا به برخاستن از مجلس کلامش را قطع مى‏کرد.

سید الشهدا(ع) مى‏فرماید: سپس از سکوت آن حضرت پرسیدم، فرمود:

سکوت رسول خدا(ص) چهار نوع بود:1ـ حلم  2ـ حذر  3ـ تقدیر  4ـ تفکر.

 سکوتش از حلم و صبر این بود که هیچ چیز آن حضرت را به خشم در نمى‏آورد و از جاى نمى‏کند، و سکوتش از حذر در چهار مورد بود:

1ـ در جایى که مى‏خواست وجهه نیکو و پسندیده  کار را پیدا کند تا مردم نیز در آن کار به وى اقتدا نمایند.

2ـ در جایى که حرف زدن قبیح بود و مى‏خواست به طرف یاد دهد تا او نیز از آن خوددارى کند.

3 ـ در جایى که مى‏خواست درباره صلاح امتش مطالعه و فکر کند.

4 ـ در مواردى که مى‏خواست دست به کارى زند که خیر دنیا و آخرتش در آن بود.

و سکوتش از تقدیر این بود که مى‏خواست همه مردم را به یک چشم دیده و به گفتار همه به یک نحو استماع فرماید، و اما سکوتش در تفکر عبارت بود از تفکر در این که چه چیزى باقى است و چه چیزى فانى. (1)

این روایت را صاحب کتاب مکارم الاخلاق از کتاب محمد بن اسحاق بن ابراهیم طالقانى به طریقى که او به حسنین(ع) دارد نقل کرده (2) ، مرحوم مجلسى هم در بحارالانوار فرموده (3) ، که این روایت از اخبار مشهور است، عامه هم آن را در بیشتر کتاب‏هاى خود نقل کرده‏اند.

2ـ و در کتاب احیاء العلوم است که: رسول خدا گفتارش از همه فصیح ‏تر و شیرین ‏تر بود ـ تا آنجا که می گوید ـ  و سخنانش همه کلمات کوتاه و جامع و خالى از زوائد و وافى به تمام مقصود بود، و چنان بود که گویى اجزاى آنان تابع یکدیگرند، وقتى سخن مى‏گفت بین جملات را فاصله مى‏داد تا اگر کسى بخواهد سخنانش را حفظ کند فرصت داشته باشد، جوهره صدایش بلند و از تمامى مردم خوش‏ نغمه ‏تر بود. (4)

3ـ و شیخ در کتاب تهذیب به سند خود از اسحاق بن جعفر از برادرش موسى بن جعفر از پدران بزرگوارش از على(ع) نقل کرده که فرمود: از رسول خدا(ص) شنیدم که مى‏فرمود: من مبعوث شده‏ام به مکارم اخلاق و محاسن آن. (5)

4ـ و در کتاب مکارم الاخلاق است که ابى سعید خدرى گفت: حیاى رسول خدا (ص) از عروس بیشتر بود، و چنان بود که اگر چیزى را دوست نمى‏داشت ما از قیافه‏اش مى‏فهمیدیم. (6)

5ـو در کتاب کافى به سند خود از محمد بن مسلم روایت مى‏کند که گفت: شنیدم که حضرت ابو جعفر(ع) مى‏فرمود: فرشته‏اى نزد رسول الله (ص) آمد و عرض کرد: خدایت مخیر فرموده که اگر خواهى بنده‏اى متواضع و رسول باشى و اگر خواهى پادشاهى رسول باشى، جبرئیل این صحنه را مى‏دید رسول خدا(ص) از راه مشورت به جبرئیل نگریست، او با دست اشاره کرد که افتادگى را اختیار کن و لذا رسول الله (ص) در جواب آن فرشته فرمود: بندگى و تواضع را با رسالت اختیار کردم، فرشته مزبور در حالى که کلید خزانه هاى زمین را در دست داشت گفت: اینک چیزى هم از آنچه در نزد خدایت دارى کاسته نشد. (7)

6 ـ و در نهج البلاغه مى‏فرماید: پس باید که تاسى کنى به نبى اطهر و اطیب ـ تا آنجا که مى‏فرماید ـ از خوردنی هاى دنیا اندک خورد، و دهان خود را از آن پُر نکرد و به آن التفاتى ننمود، لاغرترین اهل دنیا بود از حیث تهى گاه و گرسنه ‏ترین شان بود از جهت شکم، خزائن دنیا بر او عرضه شد، لیکن او از قبولش استنکاف نمود، وقتى فهمید که خداى تعالى چیزى را دشمن دارد او نیز دشمن مى‏داشت، و هر چیزى را که خداى تعالى حقیر مى‏دانست او نیز تحقیرش مى‏کرد، و ما بر عکس آن جنابیم و اگر از معایب چیزى در ما نبود جز همین که دوست مى‏داریم دنیائى را که خدا دشمن داشته و بزرگ مى‏شماریم دنیائى را که خدایش تحقیر کرده، همین براى شقاوت و بدبختى و نافرمانیمان بس بود، و حال آن که رسول الله (ص) روى زمین غذا مى‏خورد، و چون بندگان مى‏نشست، و کفش خود را به دست خود مى‏دوخت، و بر مرکب ساده  سوار مى‏شد، و شخص دیگرى را هم پشت سر خود بر آن حیوان سوار مى‏کرد. آرى به قلب و از صمیم دل از دنیا اعراض کرده بود، و یادش را در دل خود کشته و از بین برده بود، تا جایى که دوست مى‏داشت زینت دنیا را حتى به چشم هم نبیند و دنیا را خانه قرارنمی دید. از این رو دنیا را به کلى از دل خود بیرون کرده، و یاد آن را از قلب کوچ داده، و از نظر دوربین خود هم پنهان نموده بود. آرى وقتى شخصى از چیزى بدش آید نظر کردن به آن را هم دوست نمى‏دارد، حتى دوست نمى‏دارد که کسى نزد او اسم آن چیز را ببرد. (8)

7 ـ و در کتاب احتجاج از موسى بن جعفر از پدرش و از پدرانش از حسن بن على از پدرش على (ع) روایت کرده که در ضمن خبرى طولانى فرمود: رسول خدا (ص) از خوف خداى عزوجل آنقدر مى‏گریست که سجاده و مصلایش از اشک چشم او تر مى‏شد، با این که جرم و گناهى هم نداشت. (9)

8 ـ و در کتاب مناقب است که رسول الله (ص) آنقدر مى‏گریست که بیهوش مى‏شد، خدمتش عرضه مى‏داشتند مگر خداى تعالى در قرآن نفرموده که خداوند از گناهان گذشته و آینده تو، در گذشته است پس این همه گریه براى چیست؟! مى‏فرمود: درست است که خدا مرا بخشیده، لیکن من چرا بنده‏اى شکرگزار نباشم، و همچنین بود بیهوشى‏هاى على بن ابى طالب وصى آن حضرت در مقام عبادتش. (10)

گویا سائل خیال مى‏کرده که  به طور کلى عبادت براى ایمنى از عذاب است، و حال آن که چنین نیست، بلکه روایاتى وارد شده که عبادت از ترس عذاب مانند عبادت بندگان از ترس موالى است، بناى پاسخ آن جناب هم بر این است که عبادت از باب شکر خداى سبحان است، و این چنین عبادت، عبادت کرام و قسم دیگرى است از عبادت.

و در ماثور از ائمه اهل بیت(ع) هم وارد شده که بعضى از عبادتها از ترس عقاب است و این عبادت نظیر عبادتى است که غلامان براى آقاى خود و از ترس او انجام مى‏دهند، و بعضى از عبادات عبادتى است که به طمع ثواب انجام مى‏شود، این عبادت نظیر عبادت تجار است که از هر کارى سود آن را در نظر دارند، و بعضى از آنها عبادتى است که به خاطر اداى شکر نعمتهاى خداى سبحان انجام مى‏شود. (11)

و در بعضى روایات از این قسم عبادت تعبیر شده به این که به خاطر محبت خداى سبحان انجام مى‏شود، و در بعضى از روایات دیگر دارد که به خاطر این انجام مى‏شود که خدا را اهل و سزاوار عبادت مى‏بیند.

و ما در تفسیر جمله " سیجزى الله الشاکرین" (12) در جلد چهارم ص 75 این کتاب درباره معناى این روایات به طور مفصل بحث کردیم، و در آنجا گفتیم که شکر در عبادت خدا، عبارتست از اخلاص نیت براى خدا، و شاکرین همان مخلصین(به فتح لام)از بندگان خدایند، و مقصود از آیه شریفه"سبحان الله عما یصفون. الا عباد الله المخلصین" (13) و امثال آن، همین مخلصین مى‏باشند.

9ـو در کتاب ارشاد دیلمى است که ابراهیم خلیل(ع) وقتى به نماز مى‏ایستاد جوش و خروشى نظیر هیجان و اضطراب اشخاص ترسیده، از او شنیده مى‏شد، و رسول الله (ص) هم همین طور بود. (14)

10 ـ و در تفسیر ابى الفتوح از ابى سعید خدرى روایت شده که گفت: وقتى آیه شریفه " و اذکروا الله کثیرا؛ و خدا را بسیار ذکر کنید" نازل شد رسول الله (ص) مشغول به ذکر خدا گشت تا جایى که کفار مى‏گفتند این مرد جن زده شده است. (15)

11 ـ و در کتاب کافى به سند خود از زید شحام از امام صادق(ع) نقل مى‏کند که فرمود: رسول خدا(ص) در هر روز هفتاد بار توبه مى‏کرد، پرسیدم آیا هفتاد بار مى‏گفت "استغفر الله و اتوب الیه"؟ فرمودند: نه، بلکه مى‏گفت: "اتوب الى الله" عرض کردم رسول خدا(ص) توبه مى‏کرد و گناه مرتکب نمى‏شد و ما توبه مى‏کنیم و باز تکرار مى‏نمائیم، فرمود: "الله المستعان؛ باید از خدا مدد گرفت." (16)

12ـ و در کتاب مکارم الاخلاق از کتاب: "النبوة" از على (ع) نقل مى‏کند که آن جناب هر وقت رسول خدا(ص) را وصف مى‏کرد مى‏فرمود: کف دستش از تمامى کف‏ها سخى‏تر و سینه‏اش از همه سینه‏ها جرأت ‏دارتر و لهجه‏اش از همه لهجه‏ها و زبان ها راستگوتر و به عهد و پیمان از همه مردم وفادارتر و خوى نازنینش از خوى همه نرم‏ تر و دودمانش از همه دودمان‏ها کریم‏تر و محترم تر، اگر کسى ناگهانى می دیدش از او هیبت مى‏برد و اگر کسى با او از روى معرفت همنشین بود دوستش مى‏داشت، قبل از او و بعد از او من هرگز کسى را مثل او ندیدم. (17)

13ـ و در کتاب کافى به سند خود از عمر بن على از پدر بزرگوارش نقل مى‏کند که فرمود: از جمله سوگندهاى رسول خدا این بود که مى‏فرمود: "لا و استغفرالله ؛ نه، و از خدا آمرزش مى‏خواهم". (18)

14ـ و در احیاء العلوم است که آن جناب وقتى خیلى خوشحال مى‏شد زیاد دست به محاسن شریف خود مى‏کشید. (19)

15ـ و نیز در همان کتاب است که: رسول خدا(ص) سخى‏ترین مردم بود، به طورى که هیچ وقت درهم و دینارى نزدش نمى‏ماند، حتى اگر وقتى چیزى نزدش زیادى مى‏ماند و تا شب کسى را نمى‏یافت که آن را به او بدهد، به خانه نمى‏رفت تا ذمه خود را از آن برى سازد و آن را به محتاجى برساند، و از آنچه خدا روزیش مى‏کرد بیش از آذوقه یک سال از خرما و جوى که در دسترس بود براى خود ذخیره نمى‏کرد و ما بقى را در راه خدا صرف مى‏کرد، کسى از آن جناب چیزى درخواست نمى‏کرد مگر این که آن حضرت حاجتش را هر چه بود برآورده مى‏نمود، و همچنین مى‏داد تا آن که نوبت مى‏رسید به غذاى ذخیره یک ساله‏اش از آن هم ایثار مى‏فرمود، و بسیار اتفاق مى‏افتاد که قبل از گذشتن یک سال قوت خود را انفاق کرده و اگر چیز دیگرى عایدش نمى‏شد خود محتاج شده بود.

غزالى سپس اضافه مى‏کند که: رسول خدا(ص) حق را انفاذ مى‏کرد اگر چه ضررش عاید خودش و یا اصحابش مى‏شد.

و نیز مى‏گوید: رسول خدا(ص) دشمنان زیادى داشت و با این حال در بین آنان تنها و بدون نگهبان رفت و آمد مى‏کرد.

و نیز مى‏گوید: که هیچ امرى از امور دنیا آن جناب را به هول و هراس در نمى‏آورد.

و نیز مى‏گوید: رسول خدا(ص) با فقرا مى‏نشست و با مساکین هم غذا مى‏شد و کسانى را که داراى فضائل اخلاقى بودند احترام مى‏کرد، و با اشخاص آبرومند الفت مى‏گرفت، به این معنى که به آنان احسان مى‏نمود، و خویشاوندان را در عین این که بر افضل از آنان مقدم نمى‏داشت صله رحم مى‏کرد، به احدى از مردم جفا نمى‏نمود، و عذر هر معتذرى را مى‏پذیرفت.

و نیز مى‏گوید: رسول خدا(ص) هیچ دقیقه‏اى از عمر شریفش را بیهوده و بدون عملى در راه خدا و یا کارى از کارهاى لازم خویشتن نمى‏گذراند، و گاهى براى سرکشى به اصحاب خود به باغات ‏ایشان تشریف مى‏برد، و هرگز مسکینى را براى تهى دستى و یا مرضش تحقیر نمى‏کرد و از هیچ سلطانى به خاطر سلطنتش نمى‏ترسید، آن فقیر و این سلطان را به یک نحو دعوت به توحید مى‏نمود. (20)

16ـو نیز در کتاب مزبور مى‏گوید:رسول خدا(ص) از همه مردم دیرتر به غضب در مى‏آمد و از همه زودتر آشتى مى‏کرد و خشنود مى‏شد و از همه  رؤوف ‏تر به مردم بود و بهترین مردم و نافع‏ترین آنان براى مردم بود.(21)

17ـو نیز در آن کتاب مى‏گوید: رسول خدا(ص) چنان بود که اگر مسرور و راضى مى‏شد مسرت و رضایتش براى مردم بهترین مسرت‏ها و رضایت‏ها بود، اگر موعظه مى‏کرد موعظه‏اش جدى بود نه به شوخى، و اگر غضب مى‏کرد ـ و البته جز براى خدا غضب نمى‏کرد ـ هیچ چیزى تاب مقاومت در برابر غضبش را نداشت، و هم چنین در تمامى امورش همین طور بود، وقتى هم که به مصیبتى و یا به ناملایمى برمى‏خورد امر را به خدا واگذار مى‏کرد، و از حول و قوه خویش تبرى مى‏جست و از خدا راه چاره مى‏خواست. (22)

معانى توکل بر خدا و تفویض امر به او و تبرى از حول و قوه خویشتن و راه چاره از خدا خواستن همه به هم مربوط و برگشت همه آنها به یک اصل است و آن این است که براى امور استنادى است به اراده الهى‏اى که غالب بر هر اراده دیگرى است و هرگز مغلوب نمى‏شود و قدرت الهى‏اى که مافوق هر قدرت و غیر متناهى است، و این خود معنا و حقیقتى است که کتاب خدا و سنت رسول گرامیش متفقاً مردم را به اعتقاد بر آن و عمل بر طبق آن دعوت کرده‏اند، قرآن کریم مى‏فرماید: " و على الله فلیتوکل المتوکلون." (23) و نیز مى‏فرمود:

"و افوض امرى الى الله" (24) و نیز مى‏فرمود: "و من یتوکل على الله فهو حسبه." (25) و نیز مى‏فرماید: "الا له الخلق و الامر" (26) و نیز مى‏فرماید: "و ان الى ربک المنتهى" (27) و غیر از اینها آیات، و روایات در این باره از حد شمارش افزون است.

و متخلق به این خلق‏ها و متادب به این آداب شدن علاوه بر این که آدمى را در مسیر حقایق و واقعیات قرار داده و عملش را منطبق بر وجهى مى‏سازد که بر حسب واقع باید آن طور واقع شود و علاوه بر این که آدمى را مستقر در دین فطرت کرده، که حقیقت هر چیزى و نشانه حقیقت بودن آن برگشت حقیقى آن است به خداى سبحان، کما این که خود فرمود: "الا الى الله تصیرالامور" (28) علاوه بر این، فائده مهم دیگرى دارد، و آن این است که اتکا و اعتماد انسان بر پروردگارش ـ در حالتى انسان را آشناى به پروردگارى مى‏کند که داراى قدرت غیر متناهى و اراده‏اى قاهر غیر مغلوب است ـ اراده‏اش را چنان کشش داده و عزمش را چنان راسخ مى‏کند که موانعى که پیش مى‏آید، در او رخنه نکرده و رنج و تعبى که در راه رسیدن به هدف مى‏بیند خللى در او وارد نمى‏سازد و هیچ وسوسه شیطانى که به صورت خطورهاى وهمى در ضمیر انسان خودنمائى مى‏کند آن را از بین نمى‏برد.

پی نوشت ها:

1- معانى الاخبار،انتشارات اسلامى، ص 79 ،ح 1.

2- مکارم الاخلاق، ط اعلمى، ص 11.

3- بحارالانوار، ط اسلامى، ج 16، ص 161.

4- احیاء العلوم، ج 7، ص 1305.

5- بحار، ج 16، ص 287، ح 142، از امالى شیخ صدوق.

6- مکارم الاخلاق، ص 17.

7- کافى، ط دارالتعارف، ج 2، ص 122، ح 5.

8- نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ط دار احیاء کتب العربى، ج 9، ص 232.

9- احتجاج طبرسى، ط دارالنعمان، ج 1، ص 331.

10-  مستدرک الوسائل، ج 2، ص 295/  درالمنثور، ج 6، ص 70 ،ط بیروت.

11- بحارالانوار، ج 70، ص 255، ح 12.

12- سوره آل عمران/ آیه 144.

13- منزه است خدا از آنچه که آنها توصیفش مى‏کنند مگر بندگان مخلص او. سوره صافات /160.

14- ارشاد القلوب، ج 1، ص 105.

15- درالمنثور فى التفسیر بالماثور، ج 5، ص 205.

16- کافى، ج 2، ص 432.

17- مکارم الاخلاق، ص 18.

18- کافى، ج 7، ص 463، ح 20.

19- احیاء العلوم، ج 7، ص 140.

20- احیاء العلوم، ج 7، ص 120.

21- احیاء العلوم، ج 7، ص 115.

22- احیاء العلوم، ج 7، ص 120.

23- پس باید که توکل کنندگان تنها بر خدا توکل کنند. سوره ابراهیم/ 12.

24- و امر خود را واگذار به خدا مى‏کنم. سوره مؤمن/ 44.

25- و کسى که بر خدا توکل کند پس همان خدا ضامن و کفایت کننده اوست. سوره طلاق/ 3.

26- آگاه باشید که براى اوست آفرینش و همه امور عالم. سوره اعراف/ 54.

27- و بدرستى نهایت و سرانجام هر چیزى به سوى پروردگار تو است. سوره نجم/ 42.

28- سوره شورى/ 53.




نویسنده خادم مسجد در جمعه 86/3/4 | نظر

ای اباذر دشنام مؤمن گناه است و جنگیدن با او کفر و خوردن گوشتش ( با غیبت ) از نافرمانی های خدا است و احترام مال مؤمن همانند احترام خون او است .
عرض کردم : غیبت چیست ؟ فرمود : برادرت را یاد کنی به سخنی که خوش ندارد .
گوید : عرض کردم : ای رسول خدا اگرچه آنچه درباره اش گفته شده در او باشد ؟
فرمود : بدان که چون درباره اش بگویی آنچه را که در او باشد غیبت او را کرده ای و اگر او را یاد کنی بدانچه در او نیست به او بهتان و تهمت زده ای .


ای اباذر کسی که دور کند از برادر مسلمان غیبت را ( و جلوگیری کند از غیبت او ) بر خدا حق است که او را از آتش دوزخ آزاد سازد .


ای اباذر کسی که در نزد او از برادر مسلمانش غیبت شود ، و او بتواند او را یاری کند و یاریش کند ( و جلوی غیبت او را بگیرد ) خدای عزوجل در دنیا و آخر او را یاری کند ، و اگر دست از یاری او بردارد و خوارش کند خداوند در دنیا و آخرات او را خوار کند .


ای اباذر « قتات» داخل بهشت نشود ، گوید : عرض کردم : « قتات » کیست ؟ فرمود : سخن چین .


ای اباذر سخن چین در آخرت از عذاب خدا راحتی ندارد .


ای اباذر هر کس در دنیا دورو و دو زبان باشد در دوزخ نیز دو زبان دارد .


ای اباذر آنچه در مجالس می گذرد امانت است و افشاء راز برادرت خیانت محسوب بشود از این رو از این کار دوری گزین و از مجلس عشیره و قبیله دوری کن .


ای اباذر اعمال مردم دنیا از این جمعه تا جمعه دیگر بر خدا عرضه شود در دو روز ، روز دوشنبه و روز پنجشنبه ، خداوند بیامرزد گناهان هر بندة مؤمنی را جز آن بنده ای که میان او و برادر ایمانی او کینه و دشمنی باشد که خدا فرماید : عمل این دو را واگذارید تا با یکدیگر اصلاح کنند .


ای اباذر سخت بپرهیز از جدایی قهرآمیز با برادر دینی خود که با آن حال ، عمل پذیرفته نشود .


ای اباذر از جدایی قهرآمیز تو را نهی می کنم اگر ناچار به این کار شدی بیش از سه روز این جدایی را ادامه نده که هر کس در آن وضع بمیرد آتش دوزخ به او سزاوارتر است .


ای اباذر ! هر کس دوست بدارد که مردم در برابر او سرپا بایستند برای نشمین گاه خود آتش دوزخ را فراهم کرده است .


ای اباذر هر کس بمیرد و در دل او به اندازه ی مثقال ذره ای تکبر باشد بوی بهشت نشنود مگر آن که پیش از مردم توبه کند .

ابوذر عرض کرد : ای رسول خدا مرا زیبایی خوش آید تا بدانجا که دوست می دارم بند شمشیر و رویه ی نعلین و کفشم زیبا باشد آیا از این کار هم بیم ( تکبر ) می رود ؟ فرمود : دلت را در آن حال چگونه می یابی ؟ عرض کرد : می یابم دلم را که خداشناس و مطمئن به او است ! فرمود : این تکبر نیست ، بلکه تکبر آن است که حق را واگذاری و به غیر خدا دل بندی و به مردم بنگری و نبینی که دیگری آبرویش چون آبروی تو است و یا خونش چون خون تو است .


ای اباذر بیشترین کسانی که به دوزخ روند تکبرکنندگان هستند ، مردی به آن حضرت عرض کرد : ای رسول خدا آیا ممکن است کسی از تکبر نجات یابد ؟ فرمود : آری کسی که جامه ی پشمینه پوشیده ، الاغ سوار شود ، بز را بدوشد و با مسکینان هم نشینی کند ( یعنی افتادگی داشته باشد و از امثال این گونه کارها پروا نداشته باشد ، منظور این نیست که حتماً این کارها را بکند ) .


ای اباذر کسی که بار و بنه اش را خود به دوش کشد از تکبر رهایی یافته یعنی آنچه را از بازار خریداری می کند ( خود به خانه برد و حمل آن را به دیگری واگذار نکند ) .


ای اباذر هر کس جامه اش از روی سر بزرگی به زمین کشد خدای عزوجل در روز قیامت به او نظر نکند .


ای اباذر هر کس دو پیراهن دارد باید یکی را خود بپوشد و دیگری را به برادر ( ایمانی خود که جامه ندارد ) بپوشاند .


ای اباذر در آینده ی نزدیک مردمانی از امت من در میان ناز و نعمت متولد شده و پرورش یابند ، همه ی همت آنها رنگارنگ بودن غذا و آشامیدنی است و دیگران نیز با گفتارشان آنها را ستایش کنند ، اینان اشرار و بدان امت من هستند .


ای اباذر کسی که پوشاک های زیبا را با این که توان پوشیدن آن را دارد به خاطر فروتنی و افتادگی در پیشگاه خدای عزوجل واگذارد ، خداوند از جامه های کرامت خود بر او بپوشاند .

برگرفته از کتاب « آینه در آینه » تالیف زهرا یزدی نژاد




برچسب ها : سخن روز
نویسنده خادم مسجد در جمعه 86/3/4 | نظر

 

ای اباذر: پارسایان و زاهدان در دنیا همان ها به حقیقت اولیاء خدایند .


ای اباذر: اگر شادمان می شوی ( و می خواهی ) که نیرومندترین مردم باشی توکل بر خدا کن ، و اگر شادمان می شوی که گرامی ترین مردم باشی ، تقوای الهی داشته باش ، و اگر شادمان می شوی که بی نیازترین مردم باشی ، بدانچه در دست خدای عزوجل می باشد مطمئن تر باش از آنچه در دست تو است .


ای اباذر: اگر همه ی مردم این آیه را می گرفتند آنها را کفایت می کرد که فرماید : « و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ أمره » .
- هر کسی تقوای الهی داشته باشد خداوند برای او راه بیرون رفتنی قرار دهد و او را از آن جا که به حساب نیاورد روزی دهد و هر کس توکل به خدا کند خداوند او را بس است که خدا به کار خویش می رسد .


ای اباذر: خدای عزوجل فرماید : به عزت و جلال خودم سوگند هیچ بنده ای خواسته ی مرا بر خواسته ی خود برنگزیند جز آن که بی نیازی او را در وجود خودش قرار دهم ( که نیازمند کسی نباشد ) و اندوهش را درباره ی آخرتش قرار دهم ( که فکرش متوجه کار برای آخرتش گردد ) و آسمان ها و زمین روزیش را ضمانت کنند ، و تنگی زندگی او را از او باز دارم ، و پشت سر تجارت هر تاجری به سود او کار کنم .


ای اباذر: به راستی اگر فرزند آدم از روزی اش بگریزد همان گونه که از مرگ می گریزد بالاخره روزی اش او را دریابد همان گونه که مرگ او را دریابد .


ای اباذر: آیا سخنانی را به تو یاد ندهم که خدای عزوجل تو را بدان ها سود دهد ؟ عرض کردم : چرا ای رسول خدا ! فرمود : خدا را نگهدار ( و او را از یاد نبر ) تا خداوند تو را نگهدارد ، خدا را نگهدار تا او را پیش روی خود بیابی ، خدا را در فراخی و آسایش زندگی بشناس تا خدایت در سختی بشناسد ، و چون درخواست می کنی از خدا درخواست کن ، و چون کمک خواهی از خدا کمک بخواه که به راستی قلم ( تقدیر ) بدانچه تا روز قیامت انجام خواهد شد رقم خورده ، بدانسان که اگر همه ی آفریدگان و خلق بکوشند سودی را به تو برسانند که قلم تقدیر بدان رقم نزده قدرت آن را ندارند و اگر همگی تلاش کنند زیانی به تو رسانند که برایت مقدر و نوشته نشده توان آن را ندارند در این صورت اگر این توان را داری که برای خدای عزوجل کار کنی با رضایت توأم با یقین این کار را بکن و اگر نداری بردباری پیشه کن که در بردباری بر ناخشنودی ، خیر بسیاری است ، و به راستی که پیروزی و ظفر به دنبال صبر و بردباری است و گشایش به دنبال اندوه و سختی است و به راستی با سختی آسانی است .

برگرفته از کتاب « آینه در آینه » تالیف زهرا یزدی نژاد




برچسب ها : سخن روز
نویسنده خادم مسجد در جمعه 86/3/4 | نظر

ای اباذر بی نیازی خدا بجوی تا خدایت بی نیاز کند ، ابوذر عرض کرد : این چگونه است ای رسول خدا ؟ فرمود : به صبحانه در روز و به شام شب ، پس هر کس قناعت کند بدانچه خدا روزیش کرده ، او غنی ترین مردم است .


ای اباذر همانا خدای عزوجل فرماید : من چنان نیستم که سخن شخص حکیم و فرزانه را بپذیرم ، بلکه اندیشه و خواسته ی دل او را پذیرایم ، که اگر حال و هوای او درباره ی چیزی است که مورد رضایت و محبوب من است همان سکوت و خموشی او را به عنوان ستایش زبانی و ذکر و وقار به حساب آورم اگرچه سخن نگوید و به زبان نیاورد .


ای اباذر خدای تبارک و تعالی به صورت ها و اموال شما نگاه نمی کند بلکه به دل ها و عمل های شما نگاه می کند .


ای اباذر تقوا این جا است ، تقوا این جا است و به سینه ی مبارک خود اشاره فرمود .


ای اباذر چهار چیز است که جز شخص مؤمن بدان ها دست نیابد ؛ خموشی و آن سرآغاز عبادت است ، تواضع و فروتنی در پیشگاه خدای سبحان و ذکر و یاد خدای تعالی در هر حال و چیز اندک یعنی مال اندک .


ای اباذر به کار نیک مصمم باش اگر چه توفیق عمل آن را نیابی تا نام تو در زمره ی غافلان ثبت نشود .


ای اباذر وای به حال کسی که سخنی به دروغ گوید که مردم را بخنداند ، وای بر او ، وای بر او ، وای بر او .


ای اباذر کسی که خموشی گزیند نجات یابد و از این رو بر تو باد به راستگویی و مبادا دروغی از دهان تو بیرون آید هرگز ! ابوذر عرض کرد : توبه ی کسی که عمداً دروغ گوید چیست ؟ فرمود : استغفار و نمازهای پنجگانه آن را بشوید .

 
ای اباذر سخت بپرهیز از غیبت که به راستی غیبت از زنا بدتر است ، گوید عرض کردم : ای رسول خدا این چگونه است پدر و مادرم به فدایت ؟ فرمود : به خاطر آن که مرد زنا می کند و سپس به درگاه خدا توبه می کند و خدا توبه اش را می پذیرد ، ولی غیبت آمرزیده نشود تا آن که صاحب غیبت از او درگذرد .

برگرفته از کتاب « آینه در آینه » تالیف زهرا یزدی نژاد




نویسنده خادم مسجد در جمعه 86/3/4 | نظر

خلاصه ای از زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله :

   بیش از هزار و چهارصد سال پیش ، در روز هفدهم ربیع الأول ( برابر با 25 آوریل 570 میلادی ) ، کودکی در شهر مکّه چشم به جهان گشود؛ پدرش عبدالله در بازگشت از شام ، در شهر یَثرب (مدینه کنونی) ، چشم از جهان فرو بست و به دیدار کودکش ، محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله نائل نشد؛ زن عبدالله ، مادرِ محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله ، آمنه ، دخترِ وهب بن عبد مناف بود.

   برابرِ رسم خانواده‌های بزرگ مکّه ، آمنه پسر عزیزش ، محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله ، را به دایه‌ای به نام حلیمه سپرد تا در بیابان گسترده و پاک و دور از آلودگی‌های شهر پرورش یابد.

   حلیمه ، زن پاک ‌سرشت و مهربان با این کودک نازنین که قدمش در آن قبیله ، مایه خیر و برکت و فزونی شده بود ، دلبستگی زیادی پیدا کرده بود؛ لحظه‌ای از پرستاری او غفلت نمی‌کرد؛ کسی نمی‌دانست این کودک یتیم که دایه‌های دیگر از گرفتنش پرهیز داشتند ، روزی پیامبر رحمت‌صلی‌الله‌علیه‌وآله خواهد شد و نام بلندش تا پایان روزگار با عظمت و بزرگی بر زبانِ میلیونها نفر مسلمان جهان و بر مأذنه‌ها با صدای بلند برده خواهد شد و مایه افتخار جهان و جهانیان خواهد بود.

   حلیمه ، بر اثر علاقه و اصرار مادرش آمنه ، محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله ، را که به سن پنج سالگی رسیده بود به مکّه بازگردانید ، دو سال بعد که آمنه برای دیارِ پدر و مادر و آرامگاه شوهرش ، عبدالله ، به مدینه رفت ، فرزند دلبندش را نیز همراه برد ؛ پس از یک ماه ، آمنه با کودکش به مکّه بازگشت امّا در بین راه در محلی به نام ابواء جان به جان آفرین تسلیم کرد و محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله در سن شش سالگی از پدر و مادر هر دو یتیم شد و رنج یتیمی در روح و جان لطیفش دو چندان اثر کرد. سپس زنی به نام ام ایمن این کودک یتیم ، این نوگل پژمرده باغ زندگی را همراه خود به مکّه برد؛ این خواست الهی بود که این کودک در آغاز زندگی از پدر و مادر جدا شود تا رنج‌های تلخ و جانکاه زندگی را در سرآغاز زندگانی بچشد و در بوتة آزمایش قرار گیرد تا در آینده ، رنج‌های انسانیت را به واقع لمس کند و حال محرومان را نیک دریابد.

   از آن آغاز در دامان پدربزرگش ، عبدالمطلب ، پرورش یافت و بعد از ایشان تحت حمایت ابوطالب‌علیه‌السلام قرار گرفت و او نیز تا آخرین لحظه‌های عمرش یعنی تا چهل و چند سال با نهایت لطف و مهربانی از برادرزاده عزیزش ، پرستاری و حمایت کرد ، حتی در سخت‌ترین و ناگوارترین پیشامدها که همه اشراف قریش و گردنکشان سیه‌دل برای نابودی‌ محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله دست در دست یکدیگر نهاده بودند ، جان خود را برای حمایت برادرزاده‌اش سپرِ بلا کرد و از هیچ چیز نهراسید و ملامت ملامتگران را ناشنیده گرفت .

   آرامش و وقار و سیمای متفکر محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله از زمان نوجوانی در بین همسنّ و سالانش کاملاً مشخص بود.

   در سنّ دوازده سالگی بود که عمویش ، ابوطالب ، او را همراه خود برای سفر تجارتی ـ که آن زمان در حجاز معمول بود ـ به شام برد؛ در همین سفر در محلی به نام بصری که از نواحی سوریه فعلی است ، ابوطالب به راهبی مسیحی که نام او بحیرا بود برخورد کرد؛ بحیرا ، به هنگام ملاقات محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ کودک ده یا دوازده ساله ـ از روی نشانه‌هایی که در کُتُب مقدس خوانده بود با اطمینان دریافت که این کودک همان پیغمبرِ آخرالزمان است؛ بازهم برای اطمینان بیشتر او را به لات و عُزی ـ که نام دو بت اهل مکه بود ـ قسم داد که در آنچه از وی می‌پرسد جز راست بر زبانش نیاورد. محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله با ناراحتی و اضطراب گفت : من این دو بُت را که گفتی ، دشمن دارم مرا به خدا سوگند بده . بحیرا ، یقین کرد که این کودک همان پیامبر بزرگوار خداست که به جز خدا به کسی و چیزی عقیده ندارد. بحیرا ، به ابوطالب سفارش زیاد کرد تا او را از شر دشمنان به ویژه یهودیان ، نگهبانی کند زیرا او در آینده مأموریت بزرگی به عهده خواهد گرفت .

   محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله در دوران جوانی بر خلاف دیگران که در این دوران ستیزه‌جو و شهوت‌رانی می‌کنند با راستی و پاکی و امانت‌داری گذراند؛ صدقِ لهجه و راستی کردار ، ملایمت و صبر و حوصله در تمام حرکاتش ظاهر و آشکار بود؛ از آلودگی‌های محیط آلوده مکّه بر کنار و دامنش از ناپاکی بت‌پرستی پاک و پاکیزه بود ، به حدی که موجب شگفتی همگان شده بود؛ آن اندازه مورد اعتماد بود که به محمد امین مشهور گردید؛ از همان آغاز جوانی ، شجاعت و قدرت و وقار در چهره‌اش آشکار بود. در سن 15 سالگی در یکی از جنگهای قریش با طایفه هوازن شرکت داشت و تیرها را از عمویش برطرف می‌کرد؛ از این جا می‌توان به قدرت جسمی و روحی پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله پی برد. این دلاوری بعدها در جنگ‌های اسلام بیشتر نمود پیدا می‌کند ، چنانکه حضرت علی‌علیه‌السلام که خود از شجاعان دَهر است درباره حضرت محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود : هر موقع کار در جنگ به ما دشوار می‌شد ، به رسول‌خدا‌صلی‌الله‌علیه‌وآله پناه می‌بردیم و کسی از ما به دشمن از او نزدیکتر نبود .

   با این حال ، از جنگ و جدالهای بیهوده و کودکانه پرهیز می‌نمود.

رفتار و خلق و خوی پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله :

   خداوند درباره رسولش ، حضرت محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله ، می‌فرماید : « إنّک لَعلی خُلق عَظیم » : « براستی که اخلاق عظیمی داری . »

   حال چگونه ما می‌توانیم ، تعریف آن حضرت‌صلی‌الله‌علیه‌وآله را کنیم؛ ایشان نمونه عالی مکارم اخلاقی بودند ؛ ایشان با همه مسلمانان به چشم برادری و با نهایت مهر و محبت رفتار می‌کرد؛ آن چنان ساده و بی‌پیرایه لباس می‌پوشید و بر روی زمین می‌نشست و در حلقه یاران قرار می‌گرفت که اگر ناشناسی وارد می‌شد نمی‌دانست پیغمبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله کدام است؛ در عین سادگی به نظافت لباس و بدن خیلی اهمیت می‌داد؛ وضوی پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله همیشه با مسواک کردن دندانها همراه بود؛ از استعمال عطر دریغ نمی‌کرد؛ همیشه با پیر و جوان مؤدب بود؛ همیشه در سلام کردن پیش‌دستی می‌کرد؛ تبسّم نَمکینی بر لبان مبارکش داشت ، ولی از بلند خندیدن پرهیز داشت؛ به عیادت بیماران و تشییع جنازه مسلمانان زیاد می‌رفت؛ مهمان‌نواز بود؛ یتیمان و درماندگان را مورد لطف خاص قرار می‌داد؛ دست مهر بر سر یتیمان می‌کشید؛ از خوابیدن روی بستر نرم پرهیز داشت و می‌فرمود : « من در دنیا همچون سواری هستم که ساعتی زیر سایة درختی استراحت کند و سپس کوچ کند . »

با همه مهر و نرمی که با زیردستان داشت ، در برابر دشمنان و منافقان بسیار شدت عمل نشان می‌داد؛ دشمنان سرسختی همچون کفارِ قریش در فتح مکّه را عفو فرمود و آنها همه مجذوب اخلاق پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله شدند و دسته‌دسته به اسلام روی آوردند؛ از زر و زیور دنیوی دوری می‌کرد و با آنکه فرمانروا و پیامبر خدا بود هرگز سهمی بیشتر از دیگران برای خود برنمی‌داشت.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن من عاداهم .

مأخذ : ماهنامه یوسف زهرا سلام الله علیهما




نویسنده خادم مسجد در جمعه 86/3/4 | نظر

 

۱ - هر چه فرزند آدم پیرتر شود دو صفت در او جوانتر می شود : حرص و آرزو .

۲ - نمی توان همه را به مال راضی کرد اما به حسن خلق می توان .

۳ - ناداری ( فقر ) بلاست ، از آن بالاتر (بدتر) بیماری تن و از بیماری تن دشوارتر بیماری دل .

۴ - تا دل درست نشود ایمان درست نخواهد شد و تا زبان درست نشود ، دل ، درست نخواهد شد .

۵ - مسلمان آن است که مسلمانان از دست و زبان او در آسایش باشند .

۶ - راهنمای به کار نیک خود انجام دهنده آن کار است .

۷ - هر دل سوخته ای را عاقبت پاداشی است .

۸ - اگر خدا خیر بنده ای را اراده کند نفس او را واعظ و رهبر او قرار می دهد .

۹ - دلاورترین مردم آنست که بر هوای نفس غالب آید .

۱۰ - با هوای نفس خود نبرد کنید تا مالک وجود خود گردید .

آثار استاد شهید مطهری رحمه الله

جلد ۱۶ صفحه ۲۰۷





برچسب ها : سخن روز
نویسنده خادم مسجد در جمعه 86/3/4 | نظر

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :

الا و من مات علی حبّ آل محمّد مات شهیدً
آگاه باشید که کسی که بمیرد بر دوستی خاندان پیامبر (ص) شهید مرده است.

الا و من مات علی حبّ آل محمّد مات مغفوراً له
آگاه باشید که کسی که بمیرد بر دوستی خاندان پیامبر (ص) آمرزیده است.

الا و من مات علی حبّ آل محمّد مات تائباً
آگاه باشید که کسی که بمیرد بر دوستی خاندان پیامبر (ص) تائب مرده است.

الا و من مات علی حبّ آل محمّد مات مستکمل الایمان


الا و من مات علی حبّ آل محمّد فتح فی قبره بابان من الجنّه
آگاه باشید که کسی که بمیرد بر دوستی خاندان پیامبر (ص) باز می شوند دو در از بهشت در قبر او.

الا و من مات علی حبّ آل محمّد بشره ملک الملک با الجنه ثم منکر و نکیر
آگاه باشید که کسی که بمیرد بر دوستی خاندان پیامبر (ص) بشارت میدهد ملک الملک او را به بهشت سپس منکر و نکیر.

الا و من مات علی حبّ آل محمّد یزف الی الجنه کما تزف العروس الی بیت زوجها
آگاه باشید که کسی که بمیرد بر دوستی خاندان پیامبر (ص) می شتابد به سوی بهشت مانند عروسی که می شتابد به خانه همسرش.

الا و من مات علی حبّ آل محمّد جعل الله تعالی زوار قبره ملائکه و الرحمه
آگاه باشید که کسی که بمیرد بر دوستی خاندان پیامبر (ص) قرار می دهد خداوند تعالی ملائکه را زوار قبر او و رحمت.

الا و من مات علی حبّ آل محمّد مات علی السّنّه و الجماعه

>>>
الا و من مات علی بغض آل محمّد جاء یوم القیامه مکتوب بین عینه آیس من رحمت الله
آگاه باشید که کسی که بمیرد با بغض خاندان پیامبر (ص) نوشته شده بین چشم هایش ناامیدی از رحمت خدا

الا و من مات علی بغض آل محمّد مات کافرا
آگاه باشید که کسی که بمیرد با بغض خاندان پیامبر (ص) کافر مرده است.

الا و من مات علی بغض آل محمّد لم یشمّ رائحه الجنّه


منابع:
امان الامه
من اضلال و الاختلاف
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
(اخرج اثعلبی فی تفسیره عن محمد بر اسلم الطوسی ، عن یعلی بن عبید ، عن اسماعیل بن ابی خالد، عن قیس ابن ابی حازم ، عن جریربن عبد اللهالبجلی.
و صلوات بر محمد و آل او




نویسنده خادم مسجد در جمعه 86/3/4 | نظر
<   <<   11   12      >

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
برچسب‌ها
طراح قالب
ثامن تم